Alla inlägg under juni 2018

Av Christer Rönnholm - 24 juni 2018 19:28

I ett temanummer av The Lancet som publicerades den 18 juni hävdar en internationell forskargrupp att bristen på fysisk aktivitet d v s fysisk aktivitet och stillasittande nu orsakar var 10 e förtida dödsfall i världen. Det betyder att bristen på rörelse orsakar lika många dödsfall som rökningen gör internationellt. Utifrån epidemiologiska studier, där man studerar samband mellan stillasittande och framtida hälsa, har man kunnat skatta att varje stillasittande timme framför TV eller dator förkortar livet med ca 22 minuter för män och kvinnor över 25 år. Det innebär att ett långvarit stillasittande kan förkorta livet ungefär lika mycket som rökning gör. Orsaken är att sittandet (bristen på rörelse) ökar risken för många kroniska sjukdomar

Av Christer Rönnholm - 23 juni 2018 00:12

Dagen till ära hittar jag vidare på den första etappen vid bruksledens första bana. Den första biten var lätt från Rocklundas tavla. Lätt löpning i skogen efter 5 km spåret ner mot Villa utsikten. Hur många gånger hade jag inte sprungit upp och ner under kyliga höstkvällar i tidiga tonår från Skultunavägen och upp mot Villa utsikten. Vidare ner mot kyrkogården och trevlig löpstig utmed Svartån. Mot bron under bilvägen från Gryta/Rönnby mot Vallby. Sen var det tokfelskyltat efter vägen mot Skerike. Cykelbanan fick bli valet. Ner höger på vägen mot Skerike golfbana. Utmed vägen mot golfbanan och efter en snabb gir ut höger mot skogen då spåret vägen mot skogen. Efter en stunds löpning mötte jag slutet mot Skålbystugan. Ja ja ja löpningen idag tog 1.47 fram och tillbaka. Trot den som vill men löpningen börjar komma tillbaka i den gamla kroppen. Har nu som ambition och målsättning att till nästa år få helt platt mage och ta mig till 80 kgs strecket.

Väl hemma gällde följande.

Det finns studier som visar att citron ökar fettförbränningen. Läkare rekommenderar att man pressar ner en citron i vatten, eller lägger en citronbit i vatten och dricker upp vattnet. Läkarna menar att citronen i c-vitaminen ökar förbränningen.

Så fick det bli vid den fantastiska frukosten vid hemkomsten. Yougurt med kvarg i kombo med kokosflingor, lingonsylt och knäckebröd. Till detta två ägg. Midsommaraftonen stod klar att mötas med mynta och romantik.......  

Av Christer Rönnholm - 10 juni 2018 20:10

    Sedan den 11 juli 2017 har jag letat efter stigen av de olika bruksledernas etapper. Jag har tittat på kartor och sökt via nätet. Vid turistbyrån öppnade man munnen och tipsade om anslagstavlorna vid Rocklunda!!!! Det man hittade var en dålig karta och oranga märken på stolpar och trädstammar. Så så så dåligt av en stad...

Idag tog jag cykeln och kameran med mig mig. Det vore väl den om man själv skulle leta upp och fota stigarna. Det blev några kort genom skogen vid Rocklunda och började bra. Efter ca 5-6 kilometer med cykeln och flera kort tog gjädjen slut. I höjd med Skerike golfklubb tog markeringarna helt slut. Jag själv likaså. Tack o lov hade cykeln fortfarande luft i däcken. Cykelturen vände hemåt.

Det fick blir vitaminfika hemma med smoothie med citroner, meloner och gurkmeja. Jag kör vidare på resan mot TARMFLORAN. Bilder kommer och nya texter på bruksleden och tips på recept av tarmfloratänk.


Hälsningar från

Cribbe


Ovido - Quiz & Flashcards